fbpx

Facebook annoncering guide:

Sådan fungerer Facebooks annoncer
facebook annoncering guide med v2 social

Facebook annoncering guide:

Kampagner, Ad Sets, Reach, Impressions….

Har du svært ved at gennemskue, hvordan Facebooks annoncer fungerer? Så fat mod!

I denne Facebook annoncering guide, tager jeg dig igennem, hvordan Facebooks annoncering fungerer fra kampagne -> annonce niveau.

Lærer du at forstå, hvordan Facebook opbygger deres annoncer, så har du et lang bedre overblik over dine annoncer fremadrettet. Og så er du klar til, at skabe en masse konverteringer og leads til dit brand eller virksomhed!

Indholdsfortegnelse

De 3 niveauer - Kampagner, ad sets og ads

facebook annoncering guide

Når du skal oprette annoncer på Facebook, vil du blive mødt af deres annonceadministrator der tilgås gennem deres Business Manager.

Ved første øjekast, kan det virke ekstrem forvirrende og man kan næsten have lyst til at give op allerede før man er gået igang. Men frygt ej, det er nemmere end du tro – det hele handler om din grundforståelse af deres annoncesystem.

Facebooks annoncesystem er nemlig opdelt i 3 niveauer, du skal se som en form for tragt.

Hvert niveau, leder til det næste.

Niveau 1 – Kampagnen

Niveau 2 – Annoncesættet

Niveau 3 – Annoncen

I denne Facebook annoncering guide, vil jeg gennem gå hvert enkelt niveau, og hvordan de enkeltvis fungerer i forhold til hinanden:

Niveau 1 - Kampagnen

facebook annoncering guide

Velkommen til det første niveau i opsætning af din Facebook annonce – kampagne niveauet!

Dette niveau er, hvad jeg personligt kalder for “paraplyen”. Med dette mener jeg, at kampagne niveauet er paraplyen der dækker over de 2 næste niveauer.

I kampagneniveauet indstiller du dine grundregler / globale regler for din Facebook annoncer som skal befinde sig under kampagne. Disse regler er eksempelvis:

# 1 - Kampagne målsætning

Din kampagne målsætning er altafgørende for, hvad du gerne vil med din kampagne. Så inden du vælger din kampagne målsætning, så skal du gøre dig følgende overvejelse:

-> Hvad vil jeg gerne med min kampagne? 

Vil du gerne have videovisninger? Rækkevidde? Klik til din hjemmeside? Selvom det ville være fedt, at nå max-værdier på alle disse målsætninger, så er det ikke helt sådan Facebooks annoncer fungerer.

Når du beder Facebook om at optimere kampagnen efter eksempelvis, videovisninger, så vil Facebook sørge for at vise din video, til dem som de ved, har størst sandsynlighed for at se din video (dem de ved allerede ser mange videoer).

Ved at vælge den specifikke kampagne målsætning, beder du altså Facebook om at optimerer efter den specifikke værdi.

# 2 - Annoncebudget

Hvad vil du gerne bruge på din kampagne?

Jeg anbefaler altid, at man sætter sit max budget her i kampagneniveauet – så undgår du at kampagner står og bruger for mange penge. 

# 3 - Kampagne navn

# 4 - CBO (Campaign budget optimization)

En ny feature fra Facebook er deres CBO funktion.

CBO står for Campaign Budget Optimization, og betyder helt enkelt at du lader Facebook holde øje med hvilke af dine Annoncesæt (Niveau 2), der klarer sig bedst ud fra din Kampagnemålsætning.

Facebook vil ud fra disse resultater, i real time, sende dit budget mod de annoncesæt som klarer sig bedst. På denne måde opnår du de bedste resultater, hvis du eksempelvis har +5 annoncesæt der kører på samme tid.

CBO anbefales at bruges, hvis du har mere end 5 annoncesæt kørende samtidigt.

Læs videre i denne Facebook annoncering guide, for at forstå de næste niveauer!

NIveau 2 - Annoncesættet

facebook annoncering guide

Tillykke! Du er nu nået til niveau 2 – Annoncesættet.

Facebooks annoncesæt niveau, skal ses som regelsættet/taktikken for dine annoncer. 

Kampagneniveauet sætter “spillereglerne” i form af strategi, budget mm. Hvor man i annoncesættet vælger hvem man gerne vil ramme med sine annoncer. 

Defor skal du også se dette niveau som en paraply, da du kan have flere annoncer (det sidste niveau) under hvert annoncesæt. 

Herunder vil jeg gennemgå de vigtigste ting, du kan vælge imellem i dit annoncesæt, hvor du sætter taktikken for, hvem dine annoncer skal ramme.

# 1 - Budget (Dagligt eller livstid)

I dit annoncesæts budget, kan du her også (lige i kampagneniveauet) vælge hvor meget du vil bruge i annoncering. Her kan du vælge imellem 2 strategier:

1) Dagligt budget
2) Livstids-budget

Alt efter din kampagne, og hvad du ønsker at opnå kan man vælge imellem disse to. Et dagligt budget egner sig bedst til kortere kampagneperioder. Et livstidsbudget egner sig bedst til længere perioder.

# 2 - Dato

I dato vælger du helt simpelt, hvilken tidsramme du gerne vil have dit annonce kørende. Her kan du vælge til og fra en bestemt dato.

Du kan dog også blot vælge en start dato. 

Obs: Hvis du kun vælger en start dato, og ikke sætter en ramme på dit budget i form af livstidsbudget i kampagne- eller annoncesæt-niveau, så vil din annonce køre til uendelig hed.

# 3 - Målgruppe

I målgruppe sektionen, bliver det en smule mere avanceret. Her kan du bl.a. vælge imellem en kombination af følgende valgmuligheder:

# 3.1 - Lokation

Hvor vil du gerne have, at din Facebook annonce skal køre? Skal det være i Aarhus kun? Eller har du gang i en udenlandsk kampagne, hvor du måske ved at Los Angeles er et varmt marked for dig?

Du kan vælge uendelige kombinationer af forskellige geo-targets!

# 3.2 - Alder & Køn

Her vælger du alderen og køn på din ønskede målgruppe.

Pro tip: Når du har kørt din kampagne i en uges tid, kan du under “break downs” vælge at se, hvordan din annonce har klaret sig på forskellige metrikker. Her kan du bl.a. vælge alder & køn, og se hvilke aldersgrupper din annonce rammer bedst i. 

Dette kan bruges til dine næste annonceringer og noteres ned til fremtidigt brug!

# 3.3 - Deltajeret targeting

Måske den vigtigste funktion i annoncesættet. Det er netop her, du kan målrette dine annoncer efter din målgruppes interesser.

Facebook ved hvad du har søgt på og interesserer dig for, efter dine videosøgninger, de grupper du er medlem af, hvad du skriver mm.

Alt denne data bruger de aktivt til, at kunne sende de rigtige annoncer din vej. Hvis du elsker heste, nytter det ikke noget at sende katte-annoncer din vej vel?

Derfor kan du her slå direkte ned i, hvem der har samme interesser som ligger sig op ad det din annonce handler om.

Du kan vælge en uendelig kombination af målgruppe interesser.

Pro tip: Sælger du et produkt? Så kan du med fordel vælge det sidste interesse kriterie “Engagerede shoppere”. Dette kriterie er dem Facebook ved aktivt har købt noget, via. Facebook annoncer. (Og tro mig, dem er der mange af).

# 4 - placeringer

Er din Facebook annonce eksempelvis kun tiltænkt Instagram? Så er det her du vælger kun at målrette annoncen mod Instagram.

I placeringer kan du nemlig bede Facebook om, at vise dine annoncer på bestemte platforme. Der er 2 muligheder for kontrol:

1) Automatiske placeringer: Du lader Facebook bestemme, hvor dine annoncer skal blive set. De sender dem hen, hvor du får mest for pengene.

2) Manuelle placeringer: Du vælger selv hvilke platforme dine annoncer skal ud på.

Fortsæt med at læse denne facebook annoncering guide:

Niveau 3 - Annoncerne

Facebook annoncering guide

Velkommen til det 3. niveau – Annonce niveauet!

Det er her, du rent fysisk indsætter det content, som du gerne vil bruge i din annonce. Og her, er der også et par trin du skal være opmærksom på:

# 1 - Identitet (Valg af Facebook / INstagram side)

I denne sektion, vælger du hvilke Facebook- og Instagram sider du gerne vil have din annonce skal køre på.

# 2 - Annonceopsætning (Valg af content type)

Her skal man være en smule opmærksom. Fordi her vælger du hvilken type content du gerne vil have, at din annonce skal indehold.

Billeder eller video?

Eller nyt content, som du uploader herinde?

Eller eksisterende content som allerede er lagt ud organisk på din Facebook eller Instagram side.

Hos V2 Social er vi store tilhængere af at bruge eksisterende content versionen, da vi dermed får det bedste af begge verdener. Organisk indhold, der ligger fysisk på din side, men som vi smider annoncer bagved. Dermed får dit indhold på din side, en masse likes, kommentarer mm. da der jo gemmer sig annoncering bagved.

Vælger du nyt content funktionen, er din annonce, hvad man kan betegne som en “dark ad”, altså en annonce der kun fungerer som en annonce, og ikke ligger organisk på din Facebook- eller Instagramside.

# 3 - Annonce upload (ad creative)

Denne sektion, er en kombination af en masse valg du skal træffe i din Facebook annonceopsætning. I store træk involverer det, det specifikke kreative der omhandler din annonce, med fokus på tekst:

# 3.1 - Primær tekst

Her skriver du den tekst, som du gerne vil have ligger over dit stykke indhold, når din målgruppe ser din annonce.

Husk at sørge for, at din tekst er god, fængende og interessant!

# 3.2 - Overskrift

Overskriften er den, der også ender med at stå, hvis du gerne vil have en Call To Action knap på din annonce.

Sørg derfor for, at overskriften fortæller hvad der sker hvis man trykker på knappen. 

Eksempel: Se hele vores udvalg af XXXX her

# 3.3 - URL Link og Call To Action knap valg

Her indsættes det URL du gerne vil lede din målgruppe hen til.

Derudover vælger du hvad knappen til højre for din overskrift skal hedde.

Her kan du vælge imellem tekster såsom: Book nu, bestil nu, køb nu, læs mere og mange flere muligheder!

 

Men vigtigst af alt...

*Et af vores afsnit med Lars Løkke Rasmussen for Frankies Pizza!

Dit content skal være godt, hvis dine annoncer skal klare sig godt. Derfor kan jeg anbefale at du læser vores blogindlæg om SoMe annoncering og, hvordan man annoncerer og skaber godt indhold til de sociale medier.

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn

Hjalp dette indlæg dig? Så ville jeg blive utrolig glad for, hvis du gad at dele det. Dine delinger betyder alverden for platformen her! Mange tak for din hjælp.

Vi har over 10 års erfaring med Facebook annocering, og igennem denne guide har du fået de simple trin til, hvordan du selv kan komme godt igang. Men skal du bruge professionel hjælp, så vil jeg anbefale at du kontakter os, og så står vi klar til at hjælpe dig og din virksomhed! Se bl.a. hvordan vi har hjulpet Frankies Pizza, med deres Facebook annoncering og content marketing.

Få mere inspiration her:

Om V2 Social_

Velkommen til V2 Social – Et content marketing bureau med fokus på videoproduktion, digital annoncering, SEO og meget mere! Skal du bruge en enkelt videoproduktion eller en bredere løsning, så står vi klar til at hjælpe dig!

Vil du gerne i kontakt med os?